Architektura w czasie pandemii

W dzisiejszym artykule pragnę odejść od standardowego już szablonu moich wpisów. Nie będzie to opis czy przykład kolejnego wspaniałego dzieła architektury. Chciałabym się tym razem skupić na człowieku, a dokładniej na sylwetce architekta i aranżatora wnętrz.

O czym dokładnie mowa?

Choć wierzę, że wszyscy czytający ten artykuł wiedzą co to COVID-19, powszechnie określany mianem koronawirusa, to uważam, że warto przybliżyć kilka faktów o nim.

Definicja COVID-19

Choroba koronawirusowa COVID-19 jest klasyfikowana jako choroba zakaźna. Wywołuje ją nowy, dotąd nieznany wirus.

Objawy koronawirusa

Zakażenie przez COVID-19 ma często objawy zbliżone do grypy, czyli kaszel, gorączka. Jednak dodatkowo atakuje ona układ oddechowy przez co niekiedy, występuje również problem z oddychaniem. Znane są przypadki przejścia choroby bezobjawowo, jednak zdarza się to dość rzadko.

Jak się przenosi?

Koronawirus przenosi się głównie poprzez kontakt z drugą, już zakażoną osobą. Wystarczy zwykłe kichnięcie, kaszel czy dotknięcie powierzchni, z którą miał wcześniej styczność zakażony aby i samemu się zarazić.

Dlatego tak ważne jest zachowanie co najmniej metrowego odstępu, noszenie maseczki oraz częste mycie rąk, a co za tym idzie znacznie większe dbanie o higienę osobistą oraz naszą dietę pomagającą zachować naszą odporność na najwyższym poziomie.

COVID-19 choroba, która przyszła do nas znienacka

Wirus COVID-19 bardzo nas wszystkich zaskoczył. Często przez media poruszany jest temat wpływu korona wirusa na dzisiejsze społeczeństwo oraz na jego przyszłość. W Polsce, mówi się o Tarczy Antykryzysowej, wyborach prezydenckich, maturach, egzaminach ósmoklasisty, przenoszeniu działalności do Internetu oraz niestety upadku wielu firm, biznesów i działalności.

Koronawirus widziany oczami architektów

Jak zapewne większość z nas i ja staram się być ze wszystkimi informacjami na bieżąco. Jednak – co moje oko miłośnika architektury spostrzegło – nie wiele mówi się o inżynierach, architektach i aranżatorach wnętrz.

Tu z pomocą przychodzą nam dane, zgromadzone przez Home Sweet Home PR – firmę zajmującą się doradztwem komunikacyjnym, związaną z branżą domów i wnętrz. Dzięki pracy duetu Justyny Siejki i Marcina Poboży możemy zapoznać się z danymi przekazanymi przez ponad 250 ankietowanych, czynnych zawodowo architektów i projektantów wnętrz.

„Architekci i projektanci w czasach kryzysu”

Wyniki ankiety mówią o sporych, ale nie drastycznych, jak na razie zmianach w świecie inżynierów i projektantów. Ponieważ, jak dobrze zaznacza nam Justyna Siejka najbardziej dotkliwe skutki pandemii mogą dopiero nadejść. Mowa tu, o końcu prac nad projektami zakontraktowanymi przed wybuchem koronawirusa.

„Do utrzymania obecnych statystyk niezbędna jest współpraca: elastyczne zespoły, networking, wzajemne polecanie. Do tego wysiłek całej branży, by edukować wahających się inwestorów o wartości projektu architektonicznego, rozwijać narzędzia pracy i promocji oraz nowoczesne technologie”

raport HSH PR

Większość ankietowanych – to aż 70% – zaznaczyło, że pandemia wpłynęła na ich prace zawodową negatywnie oraz bardzo negatywnie. Z tego prawie 50% zaznaczyło, że stracili wcześniej pozyskane lub zaplanowane zlecenia.

Perspektywa na dalszy rozwój biznesu występuje tylko u lekko ponad 12% ankietowanych. Utrzymanie swojej pozycji to prawie 40%, jednak wciąż martwiącym wynikiem jest 50% osób spodziewających się strat finansowych a także utraty przynajmniej części projektów.

„Choć wszyscy jesteśmy już biznesowym stanem kryzysowym zmęczeni, mobilizacja to słowo klucz”

raport HSH PR

Wpływ COVIDU-19 na obecny stan rynkowy usług projektowania i architektury wnętrz jest zdecydowanie odczuwalny, to nie ma powodu by nazywać go drastycznym. Pomaga w tym kontynuacja wcześniej rozpoczętych projektów i inwestycji.

Oczywiście potencjalna trudność w kontakcie ze sprzedawcami i klientami oraz opóźnienia w dostawie materiałów, nie ułatwiają sprawy. Dlatego wszyscy są zgodni co do jednego – czas najwyższy wprowadzić pełną współprace między tymi organami aby gospodarka mogła znacznie lepiej prosperować.

Świadczą o tym statystyki, w których ponad połowa ankietowanych zaznaczyła, że dzięki rekomendacji byłych oraz obecnych klientów, biura są w stanie dalej – jak na obecne czasy – dobrze prosperować. Bo to właśnie polecenia tworzą obecnie bazę klientów dla projektantów i architektów.

Wydawcy oraz media

To kolejna gałąź silnie związana z architekturą i aranżacją. Dlaczego? Już wyjaśniam. Obecnie większość naszego wolnego czasu spędzamy w domach. Siłą rzeczy musimy się czymś zająć. Stąd większość wydawców odnotowuje znaczący wzrost ruchu w mediach. Liczba odsłon podniosła się w ciągu ostatnich kilku miesięcy o kilkanaście a nawet kilkadziesiąt procent.

Warto inwestować w E-commerce

W gronie użytkowników oraz nowych obserwatorów stron znajdują się potencjalni klienci projektantów wnętrz. Ankietowani, właśnie w głównej mierze, bo aż w 57% wskazali, że ich nowi zleceniodawcy pochodzą z Internetu, a dokładniej zainteresowali się danym biurem po przeczytaniu jego publikacji oraz przejrzeniu oferty prezentowanej na stronie internetowej.

Takie sytuacje po raz kolejny pokazują nam, że warto łączyć się, pozyskiwać nowe kontakty oraz wspierać w tych trudnych dla nas czasach. Pomoże to na pewno przetrwać wielu firmom i biznesom. Dodatkowo, jak wskazują najnowsze statystyki TRZEBA SIĘ ROZWIJAĆ ! Warto zainteresować się przeniesieniem swojej działalności w świat Internetu i mediów społecznościowych.

źródło zdjęć i informacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *